NABOKOV ALS FEMINIST

De film The Luzhin Defence van Marleen Gorris vertelt het volgende verhaal.
    Luzhin, een volstrekt wereldvreemde en verstrooide schaakgrootmeester, speelt in 1929 aan een Italiaans meer een toernooi om het wereldkampioenschap. Een beeldschone jonge Russin, Natalia Katkova, voelt zich tot hem aangetrokken. Hij wordt verliefd op haar en vraagt haar ten huwelijk; zij ontmaagdt hem. Ook Luzhins vroegere schaakmentor en manager Valentinov is aanwezig; hij werkt nu voor Turati, Luzhins grote rivaal, en probeert met allerlei trucs Luzhin te benadelen. In het toernooi haalt Luzhin, net als Turati, de finale waarin één partij over het wereldkampioenschap zal beslissen. Deze partij wordt afgebroken in ogenschijnlijk verloren stelling voor Luzhin, waarna Valentinov hem laat ontvoeren. Tijdens die ontvoering ziet Luzhin in een flits hoe hij met een schitterende torenzet kan winnen. Hij wordt in de natuur achtergelaten en krijgt een zenuwinstorting. Na zijn redding komt hij terecht in een kliniek waar wordt vastgesteld dat hij alleen kan genezen als hij het schaken opgeeft. Hij gehoorzaamt, en het huwelijk met Natalia wordt vastgesteld. Terwijl zij al voor het altaar wacht, wordt Luzhin opnieuw door Valentinov ontvoerd, nu om onderweg naar de plechtigheid nog even die partij om het wereldkampioenschap uit te spelen; Turati is er van overtuigd dat hij snel zal winnen. Luzhin ontsnapt, en pleegt zelfmoord door uit het raam van zijn hotelkamer te springen. Tussen zijn spullen wordt later een papiertje gevonden met de winnende torenzet. Natalia vindt de nog steeds aanwezige Turati bereid om háár de partij te laten uitspelen. Zij wint, hij erkent zijn nederlaag.

Het boek The Defence van Vladimir Nabokov vertelt dit verhaal.
    Luzhin, een enigszins wereldvreemde en verstrooide schaakgrootmeester, verblijft in een Duits kuuroord waar hij zich voorbereidt op het kandidatentoernooi om het wereldkampioenschap dat later in Berlijn zal worden gespeeld. Een jonge, 'best aantrekkelijke maar saaie' Russin voelt zich tot hem aangetrokken, en Luzhin tot haar; hij vraagt haar ten huwelijk. Als later het toernooi in Berlijn (waar het meisje woont) wordt gespeeld, zal de onderlinge partij tussen Luzhin en zijn grote rivaal Turati beslissend zijn. Tijdens die partij krijgt Luzhin een zenuwinstorting en nadat er in onduidelijke stelling is afgebroken, stort hij geheel in op straat. Hij wordt naar een kliniek gebracht waar wordt vastgesteld dat hij alleen kan genezen als hij het schaken opgeeft. Hij gehoorzaamt, en het meisje (dat naamloos blijft) en hij trouwen. Er verstrijken enkele schaakloze, maar ook verder ledige maanden. Schaken sijpelt toch door in Luzhin's bestaan (rubrieken in kranten, een schaakscene in een film) en de waanzin begint weer. Als Luzhins vroegere schaakmentor en manager Valentinov hem vraagt om te figureren in een schaakscene in een film (Turati zal ook meedoen) beseft Luzhin dat hij de schaakdemonen nooit zal kunnen verslaan, en hij pleegt zelfmoord door uit het raam te springen.

De film ziet er schitterend uit en zou, ontdaan van verhalende elementen, een sieraad zijn voor een historisch pluskanaal. Van de infantiele plot vraag je je af waartegen die respectlozer is, het boek of het schaken. Er is een beroerd soort lef nodig om van een roman die over de tragische betovering van het schaken gaat, een feministisch pamflet te maken; de man is te zwak, de vrouw moet het voor hem afmaken.
    Er was een chess consultant, de Engelse grootmeester Jon (John in de aftiteling) Speelman, maar die heeft niet kunnen voorkomen dat van de vele gekke schakers die er zijn geweest, deze film-Luzhin wel de allerkarikaturaalste is. En evenmin dat de grootmeesters elkaar rook in het gezicht blazen, aankijken met blikken van: 'Dàt had je niet gezien, vader', en dat ze op de klokken rammen als woedende postbeambten die vandaag eens fijn alle fragiele stukken kapot gaan stempelen.
    Speelman bedacht ook, op basis van een bestaande studie, het partijslot.
Turati - Luzhin/Katkova
In de stelling links speelt Luzhin in tijdnood het fraaie 1...Pxf4, een stukoffer dat echter nergens op slaat zonder de torenzet die hij eerst later ziet. 2.exf4 Hier wordt afgebroken; tussen de papieren van de dode Luzhin vindt Natalia de volgende winst: 2...Te3+ 3.Kg4 f5+ 4.Kg5 Kg7 5.Pd5 Th3! De schitterende torenzet die Luzhin tijdens zijn ontvoering zag. 5.gxh3 h6+ 6.Kh4 Lf2 mat
    Vreemd is dat Turati en Valentinov na het afbreken steeds aandringen op uitspelen, kennelijk omdat ze zeker zijn van de winst. In alle dagen die er tussen Luzhins hospitalisering en zijn huwelijk toch verstreken moeten zijn, hebben zij de wonderzet Th3 dus niet gezien. En die is weliswaar fraai, maar zou door iedere behoorlijke schaker die langer dan een kwartier naar die stelling kijkt, gevonden worden. En je mag toch ook aannemen dat een afgebroken stelling die over het wereldkampioenschap beslist, in kranten over de hele wereld heeft gestaan, en dat vele duizenden schaakliefhebbers er urenlang, dagenlang naar gekeken hebben. En niemand, niemand die het heeft gezien, en die even een telegrammetje heeft gestuurd. En als Natalia Th3 speelt, ziet ook Turati het nog steeds niet aankomen.
    Maar ach, wat doet het er toe in een film waarin een man geacht wordt op weg naar zijn bruiloft even een partij om het wereldkampioenschap te kunnen uitspelen.

© Tim Krabbé, 2001


Index AD Magazine schaakrubrieken
Bovenkant pagina | Hoofdpagina schaken | Hoofdpagina algemene site |